Przejdź do treści

Co zrobić, gdy kupiłeś wadliwy samochód używany?

Zakup samochodu to zawsze duża decyzja, a niestety nie każdy sprzedający jest uczciwy. Co zrobić, gdy Twój nowy używany samochód okazuje się wadliwy lub ukryte były jego poważne usterki?

1. Rozpoznanie problemu

  • Samochód po kilku dniach/tygodniach eksploatacji ujawnia poważne wady techniczne, których sprzedający nie zgłosił.
  • Okazało się, że auto było powypadkowe lub „przekręcone” (np. cofnięty licznik), choć w ogłoszeniu była informacja odwrotna.

Pamiętaj: Kupując auto od osoby prywatnej czy komisu, masz określone prawa – nie musisz być bezradna/y!

2. Sprawdź, z kim zawarłeś umowę

Jeżeli sprzedawcą była osoba fizyczna, obowiązuje tzw. rękojmia (przepisy Kodeksu cywilnego):

Art. 556 Kodeksu cywilnego [Rękojmia]
Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę (rękojmia).

Art. 5561. [Wada przedmiotu sprzedaży]

  • § 1. Wada polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
    1. nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
    2. nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
    3. nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
    4. została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
  • § 2. Jeżeli kupującym jest konsument, na równi z zapewnieniem sprzedawcy traktuje się publiczne zapewnienia producenta lub jego przedstawiciela itd.
  • § 3. Rzecz sprzedana ma wadę także w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia (…).

W przypadku komisu czy firmy (przedsiębiorcy), obowiązują zarówno przepisy rękojmi, jak i konsumenckie. Te przepisy są korzystniejsze dla kupujących.

Art. 5562. [Domniemanie istnienia wady w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego przy sprzedaży konsumenckiej]
Jeżeli kupującym jest konsument, a wada została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego.

Co więcej, od niedawna za konsumenta można uznać też przedsiębiorcę – osobę prowadzącą działalność gospodarczą, jeżeli zawierana umowa nie ma dla tego przedsiębiorcy charakteru zawodowego:

Art. 5564. [Stosowanie przepisów dotyczących konsumenta do osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą]
Zawarte w niniejszym dziale przepisy dotyczące konsumenta, z wyjątkiem art. 558 § 1 zdanie drugie, stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego (…)

3. Rękojmia za wady rzeczy używanej

Masz prawo złożyć do sprzedającego reklamację z tytułu rękojmi i żądać:

  • naprawy,
  • wymiany samochodu na sprawny,
  • obniżenia ceny,
  • a nawet odstąpienia od umowy (czyli zwrotu pieniędzy – jeśli wada jest istotna!).

Rękojmia obejmuje wady ukryte, także jeśli ujawnią się po kilku miesiącach, nawet w aucie używanym! Po wykryciu problemu złóż pisemne zgłoszenie sprzedawcy.

4. Reklamacja krok po kroku

  1. Zbierz dokumentację: umowa kupna, zdjęcia samochodu, ekspertyzy mechanika, rachunki za naprawy.
  2. Sporządź reklamację z żądaniem (np. naprawa auta lub zwrot części ceny).
  3. Wyślij zgłoszenie sprzedawcy najlepiej listem poleconym z potwierdzeniem odbioru.
  4. Czekasz na pisemną odpowiedź. Sprzedawca powinien ustosunkować się do reklamacji w rozsądnym czasie.
  5. Jeżeli nie reaguje lub odmawia – rozważ skierowanie sprawy do sądu.

5. Jeżeli kupiłeś auto w komisie/przedsiębiorcy

Jako konsument masz dodatkowe uprawnienia – sprzedawca odpowiada za wady przez 2 lata od zakupu! Możesz zgłosić reklamację w każdym momencie, a domniemanie wady przemawia na korzyść kupującego przez pierwsze 12 miesięcy.

Najczęstsze pytania:

Zakup wadliwego samochodu nie oznacza straty! Przysługuje Ci szereg praw – nie bój się dochodzić swoich roszczeń. Skorzystaj z pomocy radcy prawnego, aby przygotować skuteczne zgłoszenie reklamacyjne lub pismo do sądu.

Masz podobny problem? Skontaktuj się z kancelarią – pomogę Ci skutecznie odzyskać pieniądze!

kontakt z kancelarią:

tel. 516215967

mail: biuro@kancelariaew.pl

ul. Akademicka 6/13, 15-267 Białystok

Obserwuj w mediach społecznościowych